środa, 15 października 2014

Bułgaria, Golden Sands

Jesienią od zawsze zaczyna się szkoła, a w knajpach zaczyna się picie...

Nadeszła jesień, a ja rozpoczęłam ostatni rok studiów. Oznacza to, że trzeba wziąć się w garść i zacząć pisanie pracy magisterskiej. Z tego powodu powracam do prowadzenia bloga! Jako, że pisanie pracy odkładam na ostatnią chwilę, jak wszystkie obowiązki w moim życiu ;), zajmę się pisaniem czegoś innego i będę sobie wmawiać, że notki na blog są ważniejsze (a w każdym razie przyjemniejsze do pisania). W pierwszej notce w nowym sezonie opiszę Wam moją wakacyjną podróż do Bułgarii.

Bułgaria, dla jednych nic specjalnego, dla innych najcudowniejsza i niepowtarzalna. Moja opinia znajduje się mniej więcej po środku (6/10). Podczas 30-godzinnej podróży autokarem miałam dużo czasu na analizę otoczenia (a w drodze powrotnej na uporządkowanie wspomnień), gdyż mało spałam, czytać też nie mogłam, ponieważ bolała mnie głowa i w ogóle wszystko (wzięłam na drogę książkę pt. Dziewczyny do wynajęcia, którą przeczytałam dopiero po powrocie do Polski i mogę Wam ją polecić jako lekką i przyjemną lekturę na jesienne wieczory). Aby dotrzeć do Bułgarii musieliśmy przejechać przez Słowację, Węgry, Rumunię. Wydawało mi się, że im dalej tym biedniej i brudniej. W Rumunii szwendało się pełno bezpańskich, zabiedzonych psów, których było mi trochę szkoda. Po przekroczeniu granicy bułgarskiej nadal nie było efektu wow, na który niecierpliwie czekałam, natomiast świadomość, że podróż autokarem powoli dobiega końca, wprawiła mnie w nieco lepszy nastrój :) .
Uwaga: Przy wjeździe do Bułgarii wypada mieć coś (%) dla celników, inaczej są wredni. Nam się upiekło i chociaż nie byliśmy odpowiednio przygotowani, celnik po chwili namysłu łaskawie przepuścił autokar pełen studentów.
Miasta przez które przejeżdżaliśmy, kolokwialnie pisząc szału nie robiły - bynajmniej na mnie nie wywarły wrażenia stare budynki i rozklekotane trolejbusy. Natomiast ładnie zrobiło się w Warnie, a stamtąd zostało tylko 17 km do docelowego miejsca naszej podróży, czyli do Złotych Piasków.
Złote Piaski to kurort turystyczny, który w sezonie wakacyjnym tętni życiem przez całą dobę. Byłam tam na przełomie sierpnia i września, więc turystów było mniej niż w lipcu, lecz na plaży nadal panował tłok. Oczywiście przewaga Polaków, więc można poczuć się prawie jak w domu ;) . Nasza wycieczka została podzielona na trzy hotele. Znów trafiłam na moim zdaniem najlepszy z możliwych hoteli, gdzie zostałam zakwaterowana w całkiem ładnym pokoju, ulokowanym na najwyższym, 15stym piętrze. Z balkonu roztaczał się zapierający dech w piersiach widok na Złote Piaski oraz na Morze Czarne.



Widok z balkonu <3


Zdecydowałam się na wykupienie opcji All Inclusive, co oznaczało nieograniczony dostęp do jedzenia i picia podczas śniadania, obiadu i kolacji. Do naszej dyspozycji był również open bar czynny do godziny 22:00 (mógłby być godzinę dłużej ;) ). Złote Piaski oceniam bardzo pozytywnie, ponieważ oferowały to czego oczekiwałam: ciepłe morze, piaszczystą plażę, piękną pogodę, mnóstwo nocnych klubów, punktów gastronomicznych, straganów, no i wszędzie było blisko. 





Park wodny Aquapolis



Wieża Eiffla w Złotych Piaskach :)
Czas spędzony w Złotych Piaskach starałam się w 100% czynnie wykorzystać. W ciągu dnia plażing, wieczorem wyjścia na miasto i tak każdego dnia. Mnie się takie wakacje jak najbardziej podobają i mogłabym spędzić w ten sposób znacznie więcej niż 8 dni, ale to sprawa indywidualna. Osoby preferujące ciszę i spokój oraz nastawione na zwiedzanie nie będą usatysfakcjonowane dłuższym pobytem w Złotych Piaskach.

Wycieczka do Warny

Wraz z grupą znajomych pojechaliśmy do Warny. Można było wykupić wycieczkę fakultatywną z biura podróży, natomiast znacznie taniej wyniosło nas samodzielne zorganizowanie wyjazdu, ponieważ za taksówkę (7-osobową) w obie strony (ok. 35 km) zapłaciliśmy 9 lewa (ok. 18 zł) od osoby. Zwiedziliśmy centrum miasta, udaliśmy się na podwieczorek do restauracji, gdzie zdecydowałam się na spróbowanie sałatki szopskiej, będącej narodową bułgarską sałatką. W sumie podróż do Warny kosztowała mnie około 40 zł, więc cena jak najbardziej w porządku.


Katedralna Cerkiew Zaśnięcia Bogurodzicy

Sałatka szopska
Bułgarski "Top Model" <3
Przydatne informacje dla turystów:

- Kup wino! Przywieź tyle butelek, ile zdołasz udźwignąć, ponieważ Bułgaria słynie z dobrych i niedrogich win. (OK, w Polsce też można kupić bułgarskie wino, ale to już nie to samo :D)
- Kup kosmetyki :) Bułgaria specjalizuje się w uprawie róż, z racji czego popularne są tam kosmetyki zawierające słynny na skalę światową olejek różany. Jakość tych produktów jest bardzo dobra, a cena niska. Oprócz kosmetyków różanych, które można kupić niemal na każdym straganie, polecam odszukać sklep/stragan z kosmetykami bułgarskiej firmy Refan. Niestety kupiłam tylko jeden balsam do ciała, który okazał się fenomenalny. Urzekł mnie przepięknym zapachem czarnego bzu i jogurtu oraz konsystencją, która szybko się wchłania i nie pozostawia tłustego filmu na skórze. Jeżeli wrócę jeszcze do Bułgarii, zrobię zapas balsamów Refan na dwa lata ;)
- Nie wdawaj się w dyskusje z ludźmi, którzy chcą sprzedać Ci na ulicy narkotyki lub rozmienić pieniądze po korzystniejszej cenie, niż oferuje kantor. Jeżeli zaczniesz z nimi rozmawiać, stracisz w najlepszym przypadku czas.
- Nie rozmieniaj pieniędzy w kantorach na mieście, zrób to w kantorze hotelowym.
- Nie wychodź sam/a w nocy! Jeżeli idziesz do klubu, na spacer, na plażę czy gdziekolwiek w godzinach nocnych, idź wyłącznie z grupą znajomych. Nie odłączaj się od towarzystwa i nie pozwalaj, aby ktoś zdecydował się na samotny powrót do hotelu. W tym przypadku rozsądek powinien mieć przewagę nad odwagą i dumą.
- Będąc w Złotych Piaskach odwiedź Warnę oraz Bałczik. W Bałcziku nie byłam, ale koleżanki pojechały na wycieczkę fakultatywną, którą bardzo sobie chwaliły, co wcale mnie dziwi gdy widzę takie zdjęcia:



Do Bułgarii jeszcze wrócę, jeżeli nie za rok (mam już pomysł na następne lato - życzcie mi powodzenia w jego realizacji), to koniecznie w najbliższe niezaplanowane wcześniej wakacje :)

PS Dziękuję :*

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz